onsdag 26 augusti 2009

En dag under Ramadan

Man blir ju lite nyfiken när allt kretsar kring Ramadan. Vad är det egentligen? Ethel bestämde sig för att prova Ramadan Light under en dag och här är hennes berättelse.

Eftersom jag tillhör kristendomen ställde jag inte väckarkklockan på fyra till morgonbönen. Jag hade kollat upp att de som fastar är de som är vuxna, som inte är på resande fot, sjuka, gravida, ammande, menstruerande eller sinnessjuka. Eftersom jag redan missat morgonmålet som skulle intas kl 04.46, och eftersom jag kvalade in sådär på de ovanstående kriterierna bestämde jag mig också för att skippa fastan. Om jag inte hade ätit hade jag dessutom inte klarat av att uppfylla något av följande :

så länge solen är uppe ska jag
1. inte bli arg
2. inte ljuga
3. inte svära
4. inte röka eller dricka alkohol
5. ge allmosor

Klockan 9 på morgon gick strömmen enligt ett planerat elavbrott. Det gick bra men eftersom AC:n stängdes av var det lite varmt inomhus. Datorn går på batteri så jag satte på den för att kolla upp en adress på Hitta.se men insåg att modemet går på ström. Istället satte jag mig att brodera och jag höll glatt ut i värmen till kl 11.30 då jag planerat att värma på anspråkslösa rester till lunch. Vi har ju gasspis. Då upptäckte jag att gnistan som tänder gasen inte fungerade utan ström. I samma veva gör jag ett toalettbesök och inser att även pumpen till toaletten går på ström och jag just använt sista spolningen. Vid det här laget bryter jag mot nr 1. Jag tar en bajaj för att åka och äta någonstans men inser att plånboken nästan är tom. Detta hade kunnat vara en god lektion i att förstå hur det är att vara fattig, som ju är ett av fastans mål, men istället bryter jag mentalt mot nr 3. Därefter går jag raka vägen till bankomaten och in på en AC-restaurang. Eftersom man bara får stora sedlar i bankomaten och jag kommer att behöva växel till fler bajaj-turer ljuger jag på restaurangen och tvingar mig till hela deras växelkassa trots att jag kunnat betala med mina sista småsedlar. Därmed rök nr 2. För att väga upp detta misslyckande åker jag till posten för att skicka ett paket till en kollega som är expat i Prag som garanterat lever lika gott expat-liv som vi, men jag tyckte att det kunde räknas lite som allmosa.

Klockan 17.54 ikväll kommer jag att hoppa dadel-donuten och dadel-cappuccinon som ska bryta fastan jag aldrig följde. Däremot har jag under dagen tagit reda på att det är dadelns höga fiber- och proteinhalt som gör att den lämpar sig bra som första födan efter fastan. Säkert sockret också. Den anses dessutom skydda mot högt blodtryck, hjärtsjukdomar och cancer. Och skulle jag senare i kväll få för mig att dricka alkohol och sabba nr 4 så tar jag mig bara en dadel - för enligt folktro har dadeln också förmågan att ta bort berusning!


1 kommentar:

  1. Ethel,
    Din blogg är en njutning att läsa! Du är göra sketa rolig som vi säger i Västergötland (som inte finns mer -men ändå).
    "Expatten i Prag" (som inte lever lyxliv! Jobbar hårt i mitt anletes svett -28 grader idag).

    SvaraRadera